بهترین رنگ فرش ماشینی

بهترین رنگ فرش ماشینی | رنگ فرش سال

در ادامه مقالات راهنمای دکوراسیون در این مقاله سعی می کنیم چند توصیه جهت انتخاب بهترین رنگ فرش ماشینی در هماهنگی با دکوراسیون را بیان کنیم. 

با توجه به اهمیت رنگ و تاثیرات رنگ از نظر روان شناسی بسیاری از موارد فوق را می توان در زیبایی رنگ فرش مشاهده نمود و آنها را به فرش نیز تعمیم داد.

اگر فضا را کوچک تر بخواهیم

به کار بردن فرش‌هایی با طرح های بزرگ، استفاده از پوشش‌های متفاوت برای کف در یک فضا، استفاده از قالی و قالیچه، مخصوصاً با رنگ ها و طرح های متفاوت فضا را کوچک تر از آنچه هست نشان می‌دهد.

پوشش کف و ارتباط آن با ارتفاع فضا

به کار بردن کف پوشی با بافت درشت یا پرز بلند، سبب می شود این پوشش در چشم بیننده نزدیک‌تر دیده شود. همین تاثیر سبب می شود تا فاصله کف تا سقف هم کمتر به نظر آید.

کف پوش تیره تر از دیوارها

بهتر است رنگ انتخابی برای خرید فرش، رنگی ساده، هماهنگ و تیره تر از دیوارها باشد، چرا که فضا را گرم و صمیمی، خانگی و دلچسب می نماید.

کف پوش روشن تر از دیوارها

به کار بردن رنگ روشن برای کف سبب می شود تا کف نوارانی و درخشان بنماید. انتخاب رنگی ساده، هماهنگ و روشن تر از دیوارها به کامل شدن این حس کمک می کند.

ست کردن رنگ ها و فرش ها در دکوراسیون منزل

فرش‌ تاثیر بسیار زیادی بر دکوراسیون داخلی منزل شما دارد. هر چه قدر انتخاب رنگ خوبی برای پرده‌ها و مبلمان داشته باشید، این زیبایی فقط با انتخاب یک فرش مناسب تکمیل خواهد شد. برای فرش‌ها می‌توانید از رنگ‌های پارچه و کوسن‌های مبل‌تان الهام بگیرید.

فرش کرم رنگ در دکوراسیون (2)

انتخاب فرش رنگ روشن

از فرش‌های روشن نترسید؛ درست است که در نظر اول تمیز کردن‌شان کاری دشوار به نظر می‌رسد اما نمی‌توان از جلوه و زیبایی که به فضای داخلی و دکوراسیون منزل‌تان می‌بخشند به سادگی گذشت؛ در ضمن وقتی فرش‌های‌تان روشن باشند به‌راحتی با دیگر رنگ‌ها ست و هماهنگ می‌شوند.

بهترین رنگ فرش سال

در مورد انتخاب بهترین رنگ فرش در دکوراسیون منزل بهتر است که فرش، با رنگ غالب‌تر یا رنگ تیره‌تر در طیف رنگی مورد استفاده در دکوراسیون انتخاب شود.

بهتر است رنگ فرش نسبت به رنگ مبلمان گرم‌تر و تیره‌تر باشد.

در مورد رنگ میز هم چون بر روی فرش قرار می‌گیرد بهتر است همیشه همرنگ کوسن‌های مبلمان انتخاب شود.

اگر تصمیم گرفتید از دو رنگ متفاوت برای فرش و مبلمان استفاده کنید باز هم باید رنگ فرش رنگ غالب و گرم‌تر و تیره‌تر باشد.

در مورد بافت فرش هم در مقایسه با دیگر بافت‌های کاربردی دکوراسیون مانند بافت مبلمان یا پرده، باید به این نکته اشاره کنیم که بافت فرش باید درشت‌تر از سایر بافت‌ها باشد و در واقع اولویت دیداری بافت در دکوراسیون نسبت به دیگر عناصر با فرش است.

روانشناسی انتخاب ست رنگ فرش

فرش مدرن

در صورتی که تمایل به استفاده از فرش‌های مدرن یا فرش‌های جدیدی که با طرح‌های متنوع در قالب گلیم فرش در سال‌های اخیر به بازار عرضه می‌شود دارید، حتما باید این فرش‌ها را برای دکوراسیون سبک مدرن انتخاب کنید.

دکوراسیون سنتی

همچنین استفاده از فرش‌هایی با طرح‌های گل و بوته سنتی، یا فرش‌های ایرانی که طرح‌های زیاد و نقش‌های شلوغی دارند برای کاربرد در سبک‌های مدرن دکوراسیون به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، اما برای دکوراسیون سنتی به شدت توصیه می شود.

همچنین برای دکوراسیون سنتی استفاده از پشتی های سنتی متناسب با رنگ دکوراسیون منزلتان را فراموش نکنید.

فرش و پشتی گل برجسته کرمی

انتخاب رنگ فرش ماشینی

  • اگر در خانه کودک دارید و یا کودکان فامیل بیشتری دارید که به منزل شما می آیند بهتر است از فرش ماشینی استفاده کنید که شلوغ و تیره باشد که کمتر کثیفی را نشان دهد.

  • اما افرادی که تنها زندگی میکنند و یا هنوز بچه دار نشده اند از فرشهای روشن میتوانند بهتر استفاده کنند چون فرش های روشن به نسبت فرش های تیره آشغال و کثیفی را زودتر نشان میدهند. لذا انتخاب رنگ فرش برای افراد وسواس و مقید به تمیزی اهمیت دارد.

  • در فرش آبی فیروزه ای ، فرش شکلاتی ، فرش قهوای تیره و فرش سرمه ای ، لکه های روشن روی آن به سادگی نمایان است و بلعکس فرش کرمی رنگ و فرش سفید لکه های چای، دانه انار، جای پا و کلا لکه‌های رنگی به راحتی قابل رویت است.

روانشناسی انتخاب ست رنگ فرش

از نظر روانشناسی انتخاب ست رنگ فرش و روانشناسی تاثیرات رنگ را می توان بسته به روحیه افراد در مطابقت با خاصیت رنگ ها در کوراسیون منزل مشاهده نمود.

ست فرش زرد رنگ

  • رنگ زرد روشن ترین رنگ بین کلیه ته رنگ ها است.
  • رنگ زرد نماد روشنی و نور است و از لحاظ سمبولیک با فهم و دانایی ارتباط دارد و نشان دانش و معرفت است.
  • فرش نگین مشهد کد 706 سرمه ای 700 شانه

ست فرش لاکی یا ست فرش قرمز

  • قرمز: رنگی است بسیار انعطاف پذیر و به حالات مختلفی در می آید. به شدت می درخشد و به آسانی تاریک و خاموش نمی گردد.
  • رنگ قرمز سمبل حیات و زندگی است و بیان کننده ی هیجان و شورش است.روانشناسی انتخاب ست رنگ فرش لاکی

ست فرش آبی فیروزه ای

  • آبی: از نقطه نظر معنویت فعال به نظر می رسد .
  • آبی معنی ایمان را می دهد و به فضای لاینتهایی و روح اشاره دارد(ایتن ،۱۳۷۴، ۲۱۰ -۲۱۶) و بر خلاف قرمز انبساط دهنده است. اتاق به رنگ آبی به نظر بزرگتر از آنچه هست می آید. قدرت دفاعی بدن را افزایش می دهد و اثر آرام کننده بر سیستم اعصاب دارد. ولی استفاده دائمی از آبی باعث خستگی و افسردگی می شود(موعودی، ۱۳۷۹، ۵۹).

فرش زمرد مشهد کد 22000 کرمی

  • نارنجی: رنگی مرکب از زرد و قرمز و در حد وسط این دو رنگ است. رنگ نارنجی درخشش و تابندگی فوق‌العاده دارد و زمانی که متمایل به قرمز گردد انرژی فعالی در خود حفظ کرده است و به گفته موعودی رنگ نشاط و پایکوبی است و ضد خستگی نیز نامیده می شود. نارنجی باعث تحریک سیستم تنفس می‌گردد( همان ،۵۸).
روانشناسی رنگ در دکوراسیون منزل
  • بنفش: رنگ مقابل زرد در دایره رنگی است و با آن تضادهای شدید ایجاد می کند. رنگ زرد نماینده هوش و دانش است و در مقابل، رنگ بنفش نمایشگر بی‌خبری، بی‌اختیاری است (ایتن ،۱۳۷۴، ۲۱۹).
  • رنگ بنفش اثر آرام کننده بر قلب و تصفیه کننده بر خون دارد و به طور قابل ملاحضه ای ترس را کاهش می دهد( موعودی، ۱۳۷۹، ۶۰).

فرش کاشان ناردون سرمه ای 700 شانه

  • سبز: رنگ سبز رنگی است که در حد وسط رنگ آبی و زرد قرار گرفته است. با تغییر نسبت‌های زرد و آبی کاراکتر سبز متغیر می گردد.
  • رنگ سبز نشان دهنده‌ی آرامش و امیدواری است و آمیزشی از دانش و ایمان است(ایتن ،۱۳۷۴، ۲۱۹) و باعث هماهنگی جسم، روح و ذهن می گردد. فشار خون را کاهش می دهد و فشار عصبی را آرام می سازد( موعودی، ۱۳۷۹، ۵۸و ۵۹).در پشت فرشهای ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰  مشخصات فرش بافت شده است که خود یکی از نشانهای اصل بودن فرش ۱۲۰۰ شانه وتعداد رنگ میباشد.
  • 1200شانه تراکم 3600
مطالب مفید در مقالات

چه فرشی بخریم؟

۸ مزیت برتر فرش مشهد

فرش ترکمن

فرش مشهد طرح افشان

فرش گل برجسته هایبالک

منابع

کاپستیک، جوانا، مریل لوید(۱۳۸۵)، رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی، ترجمه فرزانه سالمی، نشر پشوتن، چاپ اول، تهران.

منجزی، رضا(۱۳۹۱)، جایگاه رنگ در هویت سازمانی واحد(رنگ سازمانی)، کتاب ماه هنر، شماره ۱۷۳، تهران.

موعودی، محمد امین(۱۳۷۹)، کاربرد رنگ در ارگونومی، حس برتر، چاپ اول، تهران

یاوری ،حسین(۱۳۸۴)، مبانی شناخت قالی ایران ، انتشارات شادرنگ، چاپ اول، تهران.

گیلیت، مری(۱۳۸۸)، طراحی داخلی، ترجمه ارمیاذ والریاستین و علی رضا صحراگرد، پشوتن، چاپ اول، تهران.

قلی زاده لداری، آزاده(۱۳۹۱)، روانشناسی کاربردی رنگ ها(پنتون)، کتاب ماه هنر، شماره ۱۶۶، تهران.

*برگرفته از سایت انجمن علمی فرش ایران.

فروشگاه فرش ماشینی

کانال تلگرام بست بافت

پیج اینستاگرامی بست بافت

توییتر بست بافت

مقالات مفیدی که در هنگام انتخاب رنگ فرش ماشینی می توانند به شما کمک کنند:
 

دیدگاهتان را بنویسید