فرش دستبافت گونه چیست؟

تفاوت فرش دستبافت و فرش ماشینی چیست؟

قبلا از خرید فرش دستبافت گونه و برای بررسی اینکه تفاوت فرش دستبافت گونه و فرش ماشینی و فرش دستبافت در چی هست، ابتدا تفاوت فرش ماشینی و فرش دستبافت را بررسی میکنیم. در این دو نوع بافت فرش ( فرش ماشینی و فرش دست بافت )، در فرش دستبافت نخ ها با گره ای که بافنده فرش دستبافت میزند گره سر جای خود محکم میشود، و به دلیل این استحکام ثابت گره نخ خاب هیچ زمانی از فرش دستباف بیرون نمی آید. و اما در فرش ماشینی استحکام نخ خابی که به کار رفته تنها به صورت یک لایه یو (U) مانند دور نخ تار ( چله ) گره ای سطحی خورده و با تزریق چسبی که در ساختار فرش استفاده میشود مستحکم میشود به همین علت اگر چسب در آب حل شود با اولین شست و شوی فرش ماشینی، فرش خیلی شل می شود و امکان خارج شدن نخ خاب و باز شدن گره ی سطحی از دور نخ تار وجود دارد.اینجاست که توجه به نزدیک بودن فرش ماشینی به فرش دستبافت اهمیت پیدا میکند که در دستگاه های بافت فرش ماشینی گفته شده نخ خاب بافت رفتگی بیشتر و بهتری را در ساختار بافت فرش ماشینی داراست.

راهنما خرید فرش دستبافت گونه

لذا زمانی که پشت فرش ماشینی که توسط دستگاه تولید شده، نگاه بیندازیم پشت فرش ماشینی همانند فرش دستبافت است و استحکام به وجود امده در فرش حاصل ساختاری است که توسظ بافت فرش در آن به وجود آمده و نه استحکامی سطحی که تنها توسط تزریق چسب به ساختار فرش ماشینی باشد.

درنهایت آنکه فروشگاه اینترنتی فرش بست بافت نیز با ارائه ی محصولات بافته شده، فرش مشهد و بهترین فرش کاشان ، توسط دستگاه های جدید و بروز ذکر شده توانسته رتبه برتر و اعتمادی بیشتر را در زمینه فروش اینترنتی فرش ماشینی دست بافت گونه کسب کند و رضایت مشتریان گرامی خود را جلب نماید.

چهار نکته قابل تامل دیگر در انتخاب و خرید فرش دستبافت قبل از توجه به قیمت فرش دستبافت مورد بررسی قرار گرفته است.نکته پنجم: تیره بودن رنگ پرزهایکی از مواردی که می تواند در خرید فرش دستباف شما را از دستبافت بودن فرش مطمئن کند رنگ پرزهای آن است. دقت کنید که رنگ پرزهای فرش در سمتی که خواب پرزهاست، تیره تر است.نکته ششم: فرش دستباف هرچه کهنه تر، زیباتر و چشم نوازترگاهی نگرانی که مشتریان در خرید فرش دستباف دارند کهنه شدن فرش خریداری شده شان است، که قیمت فرش دستبافت به نسبت قیمت فرش ماشینی گرانتر است. توجه به این نکته فنی بسیار جالب است که اگر فرش دستبافت با استفاده از الیاف طبیعی و مواد رنگرزی طبیعی بافته شده باشد هر چقدر که زمان بگذرد و به اصطلاح فرش کهنه تر شود، نه تنها زیبایی خود را از دست نمی دهد بلکه با گذشت زمان زیباتر شده و جلوه بیشتری پیدا می کند.

نمونه ای بسیار زیبا از فرش دستبافت ارائه شده در فروشگاه اینترنتی فرش دستبافت بست بافت نکته هفتم: تغییر دما در فرش دستبافتالیاف طبیعی بکار رفته در فرش دستبافت چون از مواد طبیعی بافته شده اند، دمای فرش را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه میدارند. این خاصیت در فرش ماشینی ( فرش مشهد ، فرش نگین مشهد ، فرش زمرد مشهد) با وجود کیفیت بسیار بالای آنها، چون الیافت بکار رفته در آنها اکریلیک است این خاصیت را ندارند.نکته هشتم: رنگ طبیعی فرش دستبافتقبل از اینکه قیمت فرش دستبافت را پرداخت کنید، بهتر است سطح فرش دستباف را با یک دستمال نم دار امتحان کنید. چند بار دستمال نم دار را بر روی فرش دستبافت بکشید، در صورتی که دستمال رنگ فرش را بگیرد یعنی رنگ آن مصنوعی است ولی اگر رنگی بر روی دستمال قرار نگرفت یعنی رنگ استفاده شده طبیعی بوده رنگ و بافت آن مطلوب است.البته این نکته (نکته هشتم) برای فرش ماشینی مشهد هم صادق است که شامل سه برند فرش مشهد ، فرش نگین مشهد و فرش زمرد مشهد می شود.

امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی پیشرفت های خوبی در صنعت ایران هم صورت گرفته که از این رو همیشه در فرش ماشینی به روز ترین دستگاه های تولید و بافت فرش در ایران مشغول به کار بوده و هستند. کارایی دستگاه تولید فرش ماشینی با ظرافت و تراکم بالا و بسیار زیادی است که لازم به ذکر است گفته شود هر چه ظرافت و تراکم فرش ماشینی زیاد باشد فرش ماشینی به فرش دستبافت گونه نزدیک تر است. که از این بین میتوان به فرش فرش دستباف گونه مشهد ، فرش دستباف گونه کاشان ، فرش دستباف گونه تبریز ، فرش دستباف گونه نگین مشهد را میتوان نام برد.نخ به کار رفته در این دستگاه های بافت فرش ماشینی با سایز و نمره نخهای نازکتر است و فرش ماشینی ۷۰۰ شانه با سایز و نمره نخ غالبا ۱۸ بافته و تولید میشود. پس تا اینجا متوجه این موضوع شدیم که فرش ماشینی تولید شده با دستگاه های گفته شده بسیار به فرش دستبافت نزدیک و میتوان گفت به نوعی فرش ماشینی دست بافت گونه نام دارد.

راهنما خرید فرش ماشینی دستبافت گونه

حال میتوان به بررسی جواب چند سوال رسید که : دست بافت گونه بودن فرش ماشینی چه مزیتی را برای خریدار به همراه دارد؟ چرا مشتریان هنگام خرید فرش ، اغلب فروشندگان به دست بافت گونه بودن فرش ماشینی توجه زیادی دارند و توجه به این نکته چه فایده و مزیتی را برای خریدار به همراه دارد؟

راهنمای خرید فرش دستباف فروشگاه اینترنتی فرش

برای اینکه بدانیم در خرید فرش ماشینی و فرش مشهد نکته ای که باعث اهمیت به این موضوع شده چیست ابتدا کمی نحوه بافت فرش دست بافت را بررسی کنیم. در فرش های دست بافت نخ پرز دور نخ تار ( نخ چله ) گره و تاب میخورد گره های خورده شده دور نخ چله عموما از دو نوع است (گره ترکی ، گره فارسی ) و غالبا به همین علت است که پشت فرش دست بافت عموما رنگ نخ پرز دیده میشود اما در فرشهای ماشینی غالبا نخ پرز یا همان نخ خاب فقط به صورت یک لایه یو(U) مانند دور نخ تار (چله) یک تاب میخورد به همین دلیل اگر پشت فرش را نگاه کنید نخ تار ( چله ) نیز قابل مشاهده است .پایان بخش نخست…

فرش دستباف گونه ماشینی چیست؟ فرش ماشینی دستبافت گونه

چرا مشتریان هنگام خرید فرش تمام و اغلب فروشندگان به دست بافت گونه بودن فرش ماشینی توجه زیادی دارند و توجه به این نکته چه فایده و مزیتی را برای خریدار به همراه دارد؟امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی پیشرفت‌های خوبی در صنعت ایران هم صورت گرفته که از این رو همیشه در فرش ماشینی به روزترین دستگاه‌های تولید و بافت فرش در ایران مشغول به کار بوده و هستند. کارایی دستگاه تولید فرش ماشینی با ظرافت و تراکم بالا و بسیار زیادی است که لازم به ذکر است گفته شود هرچه ظرافت و تراکم فرش ماشینی زیاد باشد فرش ماشینی به فرش دستبافت گونه نزدیک‌تر است.

تفاوت فرش دستبافت و فرش ماشینی چیه ؟

قبلا از خرید فرش دستبافت گونه و برای بررسی اینکه تفاوت فرش دستبافت گونه و فرش ماشینی و فرش دستبافت در چی هست، ابتدا تفاوت فرش ماشینی و فرش دستبافت را بررسی میکنیم.در این دو نوع بافت فرش ( فرش ماشینی و فرش دست بافت )، در فرش دستبافت نخ ها با گره ای که بافنده فرش دستبافت میزند گره سر جای خود محکم میشود، و به دلیل این استحکام ثابت گره نخ خاب هیچ زمانی از فرش دستباف بیرون نمی آید. و اما در فرش ماشینی استحکام نخ خابی که به کار رفته تنها به صورت یک لایه یو (U) مانند دور نخ تار ( چله ) گره ای سطحی خورده و با تزریق چسبی که در ساختار فرش استفاده میشود مستحکم میشود به همین علت اگر چسب در آب حل شود با اولین شست و شوی فرش ماشینی، فرش خیلی شل می شود و امکان خارج شدن نخ خاب و باز شدن گره ی سطحی از دور نخ تار وجود دارد.اینجاست که توجه به نزدیک بودن فرش ماشینی به فرش دستبافت اهمیت پیدا میکند که در دستگاه های بافت فرش ماشینی گفته شده نخ خاب بافت رفتگی بیشتر و بهتری را در ساختار بافت فرش ماشینی داراست.

لذا زمانی که پشت فرش ماشینی که توسط دستگاه تولید شده، نگاه بیندازیم پشت فرش ماشینی همانند فرش دستبافت است و استحکام به وجود امده در فرش حاصل ساختاری است که توسظ بافت فرش در آن به وجود آمده و نه استحکامی سطحی که تنها توسط تزریق چسب به ساختار فرش ماشینی باشد.نخ به کار رفته در این دستگاه های بافت فرش ماشینی با سایز و نمره ۲۶ یا ۲۷ است و فرش ماشینی ۷۰۰شانه با سایز و نمره نخ قالبا ۱۸ بافته و تولید می‌شود. فرش ماشینی تولید شده با دستگاه های گفته شده بسیار به فرش دستبافت نزدیک و می‌توان گفت به نوعی فرش ماشینی دست بافت گونه نام دارد حال این نکته مد نظر قرار دارد که دست بافت گونه بودن فرش ماشینی چه مزیتی را برای خریدار به همراه دارد؟

فرش دستبافت گونه چگونه بافته می شود؟

برای اینکه بدانیم نکته ای که باعث اهمیت به این موضوع شده در خرید فرش ماشینی و فرش کاشان ابتدا کمی از نحوه بافت فرش دست بافت می‌گوییم. در فرش های دست بافت نخ پرز دور نخ تار (نخ چله )گره و تاب میخورد گره های خورده شده دور نخ چله عموما از دو نوع است (گره ی ترکی ،گره ی فارسی ) و غالبا به همین علت است که پشت فرش دست بافت عموما رنگ نخ پرز دیده میشود اما در فرشهای ماشینی قالبا نخ پرز یا همان نخ خاب فقط به صورت به یک لایه یو مانند دور نخ تار (چله) یک تب میخورد به همین دلیل اگر پشت فرش را نگاه کنید نخ تار(چله ) نیز قابل مشاهده است.

حال نکته قابل توجه این است که در این دو نوع بافت فرش (ماشینی ،دست بافت ) که در فرش دستبافت نخ ها با گره ای که بافنده فرش دست بافت میزند گره سر جای خود محکم میشود و به دلیل این استحکام ثابت گره نخ خاب هیچ زمانی از فرش دستباف بیرون نمی آید. و اما در فرش ماشینی استحکام نخ خابی که به کار رفته تنها به صورت یک لایه یو مانند دور نخ تار (چله ) گره ای سطحی خورده و با تزریق چسبی که در ساختار فرش استفاده میشود مستحکم میشود به همین علت اگر چسب در آب حل شود با اولین شست و شوی فرش ماشینی، فرش خیلی شل میشود و امکان خارج شدن نخ خاب و باز شدن گره ی سطحی از دور نخ تار وجود دارد .

مزایا و معایب فرش دستبافت گونه

اینجاست که توجه به نزدیک بودن فرش ماشینی به فرش دستباف اهمیت پیدا می‌کند که در دستگاه های بافت فرش ماشینی گفته شده نخ خاب بافت رفته گی بیشتر و بهتری را در ساختار بافت فرش ماشینی داراست ولذا زمانی که پشت فرش ماشینی که تولید دستگاه های ذکر شده نگاه کنید پشت فرش ماشینی همانند فرش دستبافت است و استحکام به وجود اماده در فرش حاصل ساختار یست که توسظ بافت فرش در آن به وجود آماده و نه استحکامی سطحی که تنها توسط تزریق چسب به ساختار فرش ماشینی باشد.

راهنمای خرید فرش دستبافت

درنهایت آنکه فروشگاه اینترنتی فرش بست بافت نیز با ارائه ی محصولات بافته شده، فرش مشهد و بهترین فرش کاشان ، توسط دستگاه های جدید و بروز ذکر شده توانسته رتبه برتر و اعتمادی بیشتر را در زمینه فروش اینترنتی فرش ماشینی دست بافت گونه کسب کند و رضایت مشتریان گرامی خود را جلب نماید.

راهنمای خرید فرش دستباف

فرش دستباف همواره طرفداران خاص خود را داشته و دارد. که البته حاضرند برای تهیه این فرشها هزینه زیادی را بپردازند. در این مقاله سعی بر آن شده که برای خریداران فرش دستبافت راهنمای خرید فرش دستباف آماده شود.

در این مقاله – راهنمای خرید فرش دستباف – به نکاتی ارزشمند را که می توانند به شما در خرید فرش دستباف کمک کنند بیان شده است.نکته اول: درخشندگی فرش دستبافتوجه داشته باشید که فرش دستبافت دارای درخشندگی است و تصاویر آن جلوه خاصی دارند. شما چه از فاصله نزدیک و چه از فاصله دور به فرش دستبافت نگاه کنید به راحتی می توانید این ویژگی را در آن تشخیص دهید.نکته دوم: پرز فرش دستبافتهمواره دقت کنید که پرزهای فرش دستبافت بسیار انعطاف پذیر هستند. مقایسه انعطاف پذیری و نرمی در فرش دستباف و فرش ماشینی حتی با لمس کردن با کف دست هم قابل تشخیص است که چقدر پرزهای فرش دستباف نسبت به فرشهای ماشینی انعطاف پذیرتر و لطیف تر هستند. تفاوت در نرمی و لطافت حتی در بین فرشهای دستبافت هم متفاوت است و هرچه لطافت و نرمی پرزها بیشتر باشه و انعطاف پذیری بالاتری داشته باشند بهتر است.نکته سوم: رنگ پرز فرش دستبافتبه رنگهای پرز فرش دستبافت بسیار دقت کنید. در برخی موارد متاسفانه سودجویان از برای گول زدن چشم خریداران اقدام به رنگ کردن پرزهای فرش دستباف میکنند. به این عمل رنگ کردن سطح فرش دستبافت میگویند. بنابراین لازم است موقع خرید فرش دستباف با دقت انتهای پرزهای فرش دستباف را نگاه کرده و ببینید که از انتهای پرز فرش تا ابتدی ان یکرنگ باشد.

  • فرش پرده ای چله ابریشم –

نمونه ای بسیار زیبا از فرش دستبافت ارائه شده در فروشگاه اینترنتی فرش دستبافت بست بافت نکته چهارم: عدم تقارن در فرش دستباف عدم تقارن در فرش دستبافت نشانه ای از اصالت و دستبافت بودن فرش است. در فرشهای دستبافت ممکن است قسمت بالایی و پایین فرش به مقدار ناچیزی عدم تقارن و هم اندازه بودن داشته باشند. این نشانه ایراد فرش نیست. این نشانه ای از دستبافت بودن و خطاهای انسانی در بافت فرش است.زیرا در مقایسه با فرشهای ماشینی به لحاظ ابعاد فرش و تقارن فرش، در قسمتهای مختلف فرش ماشینی تقارن و هم اندازه بودن پایین و بالای فرش بسیار نزدیک و متقارن هستند.

نکات تکمیلی برای مراقبت از فرش دستباف

در مقاله از سایت فروشگاه اینترنتی فرش مشهد دستورالعمل های ساده ای در مورد نگهداری از فرش دستباف بیان میکنیم که با رعایت آنها، فرش دستبافت شما از گزند صدمات در امان می ماند.

نکته: این دستورالعمل ها – نگهداری از فرش دستباف – در مورد فرشهای دستباف مصرفی ( فرش کاشان ، فرش تبریز ، فرش ترکمن ، فرش ابریشم و …) می باشند و لازم است در مورد فرش های عتیقه به صورت تخصصی با کارشناسان فرش  مشورت شود.

  • ۱- سطحی که فرش بر روی آن گسترده می شود باید صاف، خشک و عاری از گرد و خاک باشد.
  • ۲- فرش بر روی سطح گچی یا خاکی یا آهکی نباید گسترده شود.
  • ۳- بهتر است فرش روی موکت یا لاستیک و یا فرش دیگری پهن نگردد.
  • ۴- هنگام نظافت فرش بهتر است پنجره ها بسته باشد تا گرد و خاک ناشی از نظافت دوباره روی فرش ننشیند.
  • ۵- درز های لابه لای سنگ فرش، سرامیک و یا موزاییک سطحی که فرش بر روی آن پهن می شود نباید خالی باشد زیرا مخفیگاه خوبی برای رشد بید خواهد بود.
  • ۶- برای جلوگیری از بید خوردگی پشت فرش می توانید از مقداری پودر نفتالین یا نگزالت و یا مواد گیاهی مانند تنباکو استفاده کنید. دقت کنید که از این مواد در حد متعارف استفاده شود.
  • ۷- چنانچه فرش دچار بید خوردگی شد. ابتدا باید سطحی که فرش روی آن قرار دارد را کنترل و تمیز نمود سپس نقاط بید خورده حتما باید ترمیم گردند تا هنگام شستشو قسمتهای کنار بید خوردگی آسیب نبینند.
  • ۸- عامل بید خوردگی پشمهای ضد عفونی نشده، هوای شرجی و مرطوب ، و نگهداری فرش در محل های سربسته و متروک و یا عدم توجه ونظافت فرش می باشد. در صورتیکه فرش در محل های سربسته و متروک قرار دارد باید هر ماه یکبار درب ها باز گردند و فرشها مورد بارزسی قرار گیرند.
  • فرش در طول زمان استفاده باید شستشو گردد.
  • ۹- فرش دستباف – فرش مشهد ، فرش تبریز ، فرش کاشان – در طول زمان استفاده باید شستشو گردد.
  • ۱۰- در صورتیکه خودتان در نظر دارید فرش را شستشو کنید، اول آنرا کاملا تکان داده و گرد و غبار آنرا بگیرید و بعد شستشو را شروع کنید.
  • ۱۱- شستشوی فرش با مواد پاک کننده دارای خاصیت اسیدی مانند کلروهیدروسولفیتها باعث کم دوامی و از بین رفتن تارهای فرش می شود. بهترین شوینده برای فرش صابونهای کم اسید می باشند.
  • ۱۲- اگر فرشی که در آن از رنگهای شیمیایی استفاده شده است را می شویید امکان مخلوط شدن رنگها وجود دارد. لذا در مورد اینگونه فرشها با فروشنده خود مشورت کنید.
  • ۱۳- روشویی فرش دستباف با هر نوع شامپو باعث پوسیدگی فرش می گردد. تبلیغاتی که در این مورد در مورد شامپوهای فرش می شود واقعیت ندارد.
  • ۱۴- چنانچه آب روی فرش ریخت باید از فرش گرفته شود و آن قسمت کاملا خشک شود.
  • ۱۵- اگر نوشابه و یا شربت یا غذا روی جهت مراقبت از فرش دستباف ریخت آن قسمت باید به سرعت شستشو و خشک گردد.
  • ۱۶- چنانچه رنگهای ساختمانی یا انواع چسبهای مایع روی فرش ریخت باید قبل از خشک شدن، آن قسمت کاملا شستشو و خشک گردد. در صورت وقوع این اتفاقات باید برای شستشو از متخصص فرش دستباف کمک گرفت.
  • ۱۷- از گذاردن مستقیم نوک تیز پایه صندلی، مبل و یا میز بر روی فرش خودداری کنید. در این موارد از زیر پایه های چوبی و یا پلاستیکی ساخته شده استفاده کنید.
  • ۱۸- از تابش نور مستقیم آفتاب بر روی فرش جلوگیری کنید.
  • ۱۹- برای یکنواخت ماندن سطوح فرش بهتر است هر شش ماه یک بار فرش سروته شود.
  • ۲۰- از گذاردن گلدان و یا درختچه

آشنایی با فرش دستباف گونه

فرش دستباف هنر دست ایرانیان است و قدمت آن به صد ها سال پیش باز میگردد. فرش های دستباف ایرانی در تمام دنیا شناخته شده هستند و جزو آنتیک ترین و با ارزش ترین کالاها در صنایع دستی به حساب می آیند. کیفیت خارق العاده و طول عمر بالا دو ویژگی اصلی فرش های دستباف به حساب می آیند و مهم ترین مشخصه فرش های دستباف ایرانی، طرح و نقش بینظیر آنهاست که ریشه در فرهنگ و خاک این کشور تاریخی دارد.

همانگونه که میدانید ارزش فرش های دستباف بسیار زیاد است و به همین سبب روی این فرش ها نمیشود قیمت گذاشت. همه مردم دوست دارند فرش ایرانی دستباف خریداری کنند اما خرید این کالای با ارزش از عهده هرکسی بر نمی آید. به همین سبب تولید کنندنگان فرش تصمیم گرفتند فرش های دستباف نما، طرح دستباف یا همان دستباف گونه را تولید و به بازار عرضه کنند.

ویژگی فرش دستباف گونه

همه فرش ها دو مشخصه خیلی مهم دارند که یکی شانه و دیگری تراکم آن است. هرچه شانه و تراکم بیشتر باشد فرش با ارزش تر است و به همین دلیل فرش های دستباف ارزش بسیار بالایی دارند چراکه شانه و تراکم بسیار بالایی دارند. قبلا با مفهوم شانه و تراکم فرش آشنا شده ایم اما اگر نمیدانید شانه و تراکم فرش چه تاثیری در کیفیت، دوام و ارزش فرش دارد پیشنهاد میکنیم مطلب راهنمای تراکم فرش ماشینی را مطالعه کنید.

بصورت کلی هرچه تراکم فرش بیشتر باشد فشردگی و وزن آن بیشتر خواهد شد و هرچه شانه فرش بیشتر باشد طرح و نقش فرش ریز بافت و دقیق خواهد بود. شما در فرش های دستباف طرح و نقش فرش را به وضوح و با جزئیات کامل مشاهده خواهید کرد اما در فرش هایی با تراکم و شانه پایین قادر به مشاهده جزئیات ریز بصورت واضح نخواهید بود و این یک عامل مهم برای ارزش گذاری فرض محسوب میشود.

فرش های دستباف گونه شانه و تراکم بالاتری نسبت به فرش های معمولی ماشینی دارند. اغلب فرش های دستباف گونه شانه ای بالاتر از ۱۰۰۰ و تراکم بالاتر از ۲۰۰۰ دارند. هرچه شانه و تراکم فرش ماشینی دستباف گونه بالاتر باشد بیشتر به فرش های دستباف شبیه میشوند. اهمیت این موضوع به اندازه ای است که شما قادر به تشخیص فرش دستباف اصل از فرش دستباف گونه ۱۵۰۰ شانه با ۴۰۰۰ تراکم نخواهید بود.

طرح و نقش فرش دستبافت گونه چگونه است؟

یک وجه تمایز برای فرش های ماشینی تنوع طرح و نقش آنهاست. طرح و نقش فرش های ماشینی حد و مرز ندارند. فرش های ماشینی دستباف گونه هم در طرح های کلاسیک، هم در طرح های مدرن و همچنین در طرح های وینتیج تولید و به بازار عرضه میشوند. با توجه به اینکه فرش کلاسیک، مدرن یا نئوکلاسیک باشد نقشه فرش هم متفاوت خواهد بود.

نگهداری از فرش دستباف فروشگاه اینترنتی فرش مشهد

در فرش های دستباف گونه کلاسیک شما شاهد طرح و نقش های متنوع با طرح های بسیار زیبا و اصیل ایرانی خواهید بود که چشم هر بیننده ای را به خود خیره خواهد کرد. فرش های دستباف گونه کلاسیک برای دکوراسیون های سنتی، کلاسیک و نئو کلاسیک مناسب هستند و میتوانید برای چیدمان دکوراسیون منزل خود از آنها استفاده کنید.

فرش های دستباف گونه مدرن با ظاهری بسیار متفاوت نسبت به طرح های کلاسیک تولید میشوند. طرح های ذهنی و انتزاعی گاهی بسیار شلوغ و گاهی بسیار خلوت، همراه با تناقض هایی که میتواند جلوه ای بینظیر به فرش و فضای دکوراسیون منزل شما بدهد. اگردوست دارید دکوراسیون مدرن و شیک داشته باشید میتوانید از فرش های دستباف گونه مدرن فرشی برای منزل خود انتخاب کنید.

درمورد فرش دستباف گونه نئوکلاسیک باید گفت: واژه نئوکلاسیک چندی پیش به دنیای فرش ورود پیدا کرد. فرش نئوکلاسیک ویژگی های شبیه به کلاسیک و مدرن دارد. یکی از مدل های نئوکلاسیک وینتیج است که طرح و نقش سنتی یا مدرن با ظاهری کهنه نما به خود گرفته است.

فرش دستباف گونه از چه زمانی تولید شد؟

همان طور که می‌دانید، ‌قالی‌های سنتی ایرانی نمادی از فرهنگ و هنر اصیل ایران هستند که از دیرباز توسط بافندگان بافته می‌شدند. اما در حال حاضر به دلیل استفاده از الیاف طبیعی و زحمت زیادی که توسط نیروهای انسانی برای بافته شدن و تولید آنها کشیده می‌شود، قیمتشان خیلی بالاست و هر کسی توان خرید آنها را ندارد. به همین خاطر با صنعتی شدن دنیای امروز، تولیدکنندگان قالی تصمیم گرفتند تا با استفاده از ابزارها و ماشین‌آلات صنعتی به تولید فرش‌های ماشینی بپردازند.

به دلیل استفاده از الیاف مصنوعی باکیفیت در فرش‌های ماشینی و بافته شدن آن توسط دستگاه‌های اتوماتیک، قیمت آنها مقرون به صرفه و پایین‌تر از قالی‌های دستی است. با این حال، از آنجایی که ظرافت و تراکم ماشینی به اندازه قالی نیست و از طرفی مردم نیز علاقه زیادی به آنها دارند، نوع خاصی از این محصول

ماشینی با عنوان فرش دستباف گونه تولید شدند که حس قالی دستی را به آنها منتقل کنند. در ادامه خواهید دید که فرش دستبافت گونه دقیقا چیست و چه تفاوتی با نوع ماشینی و دستی آن دارد.

تاثیر شانه و تراکم در دستباف گونه بودن فرش چیست؟

در فرش ماشینی ریزبافتی فرش به وسیله شانه یا تراکم فرش بیان می شود. شانه و تراکم در فرش ماشینی را می توان شبیه به رجشمار در فرش دستباف دانست. در قالی دستباف ایرانی هرچه رجشمار فرش بیشتر شود زیبایی فرش بیشتر شده و قیمت فرش هم گران تر می شود. در فرش ماشینی نیز همین موضوع در مورد شانه و تراکم فرش صادق می باشد.

شانه و تراکم یا رجشمار فرش به تعداد گره هایی که در یک بخش مشخص از فرش قرار دارد اشاره می کند. شانه فرش تعداد گره هایی که در یک متر از عرض فرش قرار دارد را بیان می کند. اما تراکم فرش تعداد گره های یک متر از طول فرش را با مضرب ۳ بیان می کند. برای مثال فرش ۱۵۰۰ شانه کاشان دارای ۱۵۰۰ گره در یک متر از عرض فرش است. در یک متر طول فرش نیز ۱۵۰۰ گره وجود دارد. اما با ازای هر گره سه نخ پود نیز قرار گرفته است. از این نظر تراکم فرش ۱۵۰۰ شانه ۴۵۰۰ است.

نگهداری از فرش دستباف فروشگاه اینترنتی فرش کاشان

در فرش دستباف نیز رجشمار فرش به تعداد گره هایی که در ۷ سانتی متر از عرض فرش قرار دارد اشاره می کند. با این تفاسیر اکنون می دانید که فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ کاشان با فرش ۸۵ رج دستباف از نظر تراکم گره قابل مقایسه است. البته قیمت فرش ۸۵ رج دستباف خیلی گران تر است. در سوی دیگر قیمت فرش ماشینی دستباف گونه ارزان و مقرون به صرفه تر است. همین سبب شده بیشتر خریداران فرش به سوی خرید فرش ماشینی کشیده شوند.

طرح های فرش دستباف گونه ماشینی

آن طور که انتظار می رود فرش دستباف گونه ماشینی باید با طرح های فرش دستباف ایرانی بافته شود. ممکن است فکر کنید فرش طرح افشان یا فرش های لچک و ترنج دارد و اسلیمی یا فرش های مشابه تنها دستباف نما نامیده می شوند. اما در واقعیت این طور نیست. دستباف گونه بودن فرش بیشتر به شانه و تراکم بالا در فرش اطلاق می شود. ممکن است یک فرش ماشینی طرحی فانتزی و جدید داشته باشد اما اصطلاح فرش دستباف گونه برای آن استفاده شود. از این نظر نمی توان طرحی خاص را برای این دسته از فرش های ماشینی معرفی کرد.

مزایای خرید فرش طرح دستباف

  • ریزبافی یا ریز نقشی فرش : یکی از دلایلی که علاقه مندان هنر فرش، فرش ماشینی دستبافت نما را انتخاب می کنند، تراکم بالا و تعداد شانه زیاد آن است. هر چه فرش ریز نقش‌تر باشد طرح و نقشه آن نیز واضح تر است.
  • تنوع طرح و رنگ : تولیدکنندگان این نوع فرش ، محصولات خود را در طرح و رنگ های مختلف با استفاده از تکنولوژی روز و دستگاه های پیشرفته تولید می‌کنند.
  • قیمت مناسب به نسبت فرش دستبافت : هزینه خرید فرش دستباف بالا بوده و از نظر اقتصادی افراد بسیار محدودی توانایی خرید آن را دارند. در صورتی که قیمت فرش دستباف نما بسیار مناسب تر است و خرید آن چندان دور از ذهن نیست.
  • طرح و نقشه‌های فرش دستباف نما : این نوع فرش شبیه فرش دستباف است و به دلیل کیفیت بالایی که در بافت و تولید آنها وجود دارد، اغلب از طرح های فرش دستبافت استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید